Lágy lézer:

A lézer terápia hatásmechanizmusa azon alapszik, hogy a szervezetbe hatoló lézersugarak kölcsönhatásba lépnek a sejtekkel, ill. a sejtekben lévő molekulákkal. Ezen kölcsönhatás szempontjából alapvető fontosságú, hogy a lézerek fénye koherensen gerjeszti a molekulákat.

Legfontosabb biológiai hatásai:

- sejtszaporodás aktiválása ( helyreáll a károsodott sejtanyagcsere, miközben az egészséges sejttevékenységet nem befolyásolja),
- gyulladáscsökkentés ( felgyorsul a regeneráció, körülhatárolódik a gyulladás, a fájdalom, a duzzanat csökken, már az első kezelések után jelentősen javul a károsodott funkció. A hatás értelmezhető egyrészt az immunrendszer működésének fokozásával, másrészt szisztémás hatásokkal ),
- immunrendszer aktiválása ( fokozódik a komplement aktivitás és a fagocitózis, növekszik a T és B limfociták száma, emelkedik az IgG koncentrációja ),
- sejtregeneráció aktiválása,
- revascularizáció aktiválása,
- növekvő microcirkuláció és fokozódó sejtmebrántranszport, fokozódik az ATP termelés.

Klinikai hatásai:

- fájdalomcsillapítás,
- ödémacsökkentés,
- sebgyógyulás gyorsítása,
- izomfeszülés csökkentése.

Fenti pozitív hatásai mellett nem használható a szoftlézeres terápia kivizsgálatlan beteg, tisztázatlan diagnózis, ismeretlen eredetű magas láz, rosszindulatú daganatos betegségek, rákmegelőző állapotok esetén. Emellett tilos terhességben az alhas besugárzása, a pajzsmirigy, az emlők besugárzása, festékes anyajegyek direkt besugárzása, ill. a gombás bőrelváltozások kezelése.

Előnyei:

Fájdalommentes, gyors eredmény várható, más terápiákkal kombinálható, aszeptikus, kontaktus nélkül végezhető, mellékhatása nincs, egyéb terápiás eljárások mellékhatásai csökkenthetők, gazdaságos (csökkenti a gyógyszer felhasználást, gyors hatása miatt csökkenti a táppénzen töltött napok számát).

Alkalmazási területek:

Az öröklött és szerzett statikai elváltozások okozta funkciózavarok és következményes fájdalmak enyhítése.

- Degeneratív elváltozások:

- Ízületi kopás ( arthrosis - osteoarthrosis )
- Csontritkulás ( osteoporosis )
- Reumás ízületi gyulladás ( rheumatoid arthritis )

- Izombetegségek:

- Fájdalmas izomcsomók ( primer fibromialgiás syndroma )
- Ízületi mozgásbeszűkülés ( kontraktúrák )

Leggyakoribb, a lézeres kezeléssel javítható megbetegedések:

- Akut izomgörcsök, izomfájdalmak (lumbago, torticollis)
- Izom eredetű nyak és fejfájás
- Spondylolisis és discus degeneráció
- Prolapsus herniae intervertebralis ( nyaki, háti csigolyák területén), postoperatív prolapsus fájdalom
- Ischias syndroma
- Idegkompressziók
- Befagyott váll
- Inak gyulladása, részleges szakadása ( epicondilitis, tenosynovitis )
- Izomgyulladások
- Bursitisek
- Ízületi gyulladások, deformítások ( csipő, térd, boka osteoartrosisai, reumatoid arthritis, hallux valgus)

Irodalom: dr. Horváth: Diódalézer vademecum, 1996.

Szeretné többet tudni, hogyan szüntetheti meg kínzó fájdalmait?