Térdfájás: Egyéb kezelések

Sok lehetőség van a kezelésre, de sajnos ezek mögött nem mindig áll a háttérben tudományos bizonyíték. Bár a pszichológiai és keleti gyakorlatok többsége ártalmatlan, és néhány esetben sokat segíthet.

Akupunktúra - Némileg sikerrel alkalmazták osteoarthritis-es fájdalom csökkentésére. A yin és a yang (energiaáramlás) egyensúlyának helyreállítására a kb. 200 stratégiai pont egyikébe finom tűket szúrnak, melyeket kb. fél órára ott hagynak. Annak ellenére, hogy az akupunktúra működési elve nem tisztázott, klinikai tanulmányok fájdalomcsökkentő hatását mutatták ki.

Tai Chi vagy vízi torna - A Tai Chi keletről származik, meditációs gyakorlatokból és lassú kör alakú mozgásokból áll: gyengéd, de tudatos seprő mozdulatok a karokkal és a lábakkal. A lazító, nyújtó és hajlító gyakorlatok kombinációja enyhíti a fájdalmat és csökkenti az izületek merevségét rheumatoid arthritisben. A Tai Chi a vérnyomást is csökkenti, és segít megelőzni az ájulást. A vízi torna jótékony hatása abban rejlik, hogy csökkenti a térd terhelését. A felhajtóerő segítségével a betegek egy része kiterjedtebb mozgásokat tud végrehajtani.

Kognitív viselkedésterápia - A mentális stressz erősíti a fájdalmat. Ilyenkor ugyanis az idegvégződések számára kisebb ingerlés is elegendő, hogy fájdalomérzetet közvetítsenek. A kognitív terápia során megtanulhatnak relaxálni, és megváltoztatni a fájdalom pszichológiai megközelítését. Sikeres terápia esetén a betegek el tudják fogadni, hogy a fájdalom csak egy negatív élmény az élet sok pozitív élménye mellett, amely ezáltal kezelhetővé válik. A kognitív viselkedésterápia is csökkentheti a fájdalmat. Ezen kívül sikeresnek bizonyult enyhe és középsúlyos depresszió kezelésében is.

Glukózamin és chondroitin szulfát - Ezek a természetes vegyületek megtalálhatók a porcban és a porc körül. Mindkét vegyületnek szerepe van a porc helyreállításában és fenntartásában. Az utóbbi 20 év során több vizsgálat kimutatta, hogy a glukózamin csökkenti a fájdalmat osteoarthritisben, amely a térdfájdalom leggyakoribb oka. Egy nemrégiben történt vizsgálat szerint azonban nem volt hatékony. Mégis ezek a szerek a legtöbb beteg számára biztonságosak. Cukorbetegeket figyelmeztetni kell arra, hogy a glukózamin megzavarhatja a vércukorszint mérési eredményét.

SAMe - Az S-adenosilmetionin a metionin nevű aminosav melléktermékének szintetikus változata. Több mellékhatása mellett néhány beteg szerint hatékony az osteoarthritis-es fájdalom rövidtávú csillapításában. A kutatók azt feltételezik, hogy segíthet a károsodott porcszövet helyreállításában, de ennek bizonyításához még további vizsgálatok szükségesek.