Térdfájás: Mûtéti kezelés

Mikor gondoljunk műtétre?

Általában a térdfájdalomtól szenvedő betegek kb. 20 %-ánál van szükség műtéti megoldásra, a betegek többségénél elegendő a gyógyszeres kezelés, a torna és a fogyás.

Két esetben jön szóba a műtét. Ha a szalagsérülés esés és térdcsavarodás következménye, tehát trauma érte a térdet, akkor műtéttel állítható helyre a károsodás. Szintén műtétre kerülhet sor a súlyos osteoarthritis vagy porcsérülés által okozott krónikus fájdalom csillapítására. Az izületi gyulladás műtéti kezelése két módon történhet: az izületbe történő behatolást követően a károsodott szövet eltávolítása vagy protézis beültetése.

Egyre gyakrabban alkalmaznak a sebészek ún. arthroscopiás műtéti eljárást a térdizületben történő metszéshez, vágáshoz, részecskék eltávolításához vagy a sérülés helyreállításához. Ez a kisebb terheléssel járó beavatkozás nagyon rövid ideig tart, és lehetővé teszi, hogy a beteg már aznap hazamehessen. Ilyenkor a sebész általában két 4-5 mm-es metszést ejt a térden, majd egy világító optikai csövet (arthroscop) helyez be, amelyhez egy apró kamera van rögzítve, ennek képe pedig a műtőasztal melletti képernyőn látható. A sebész a képernyőt figyelve végezheti az operációt a ceruzavékonyságú eszközökkel anélkül, hogy fel kellene nyitni az egész térdet.

Ha a térdizület annyira károsodott, hogy a beteg már járni sem tud, az orvos protézis beültetését javasolhatja. Erre legtöbbször súlyos osteoarthritis esetén kerül sor. Ilyenkor fémrudat helyeznek a comb- és lábszárcsontba, majd általában cementtel rögzítik őket. A súly által terhelt pontoknál a rudakat sima, nagy sűrűségű polyetilénnel vonták be, hogy minél kisebb legyen a súrlódás. Mivel ezek a mesterséges izületek csak mintegy 10-15 évig bírják, a protézis csak utolsó megoldásként jön szóba, és csak idősebb korban. Ez egy nagyobb műtétet jelent, tehát az orvosok valószínűleg csak akkor javasolják, ha a térdizület súlyosan károsodott. Ilyenkor a felépülés több hetet vesz igénybe, hosszabb idő után járhat a beteg segítség nélkül a saját, új térddel.