Térdfájás: Oldalszalagsérülések

Mi a leggyakoribb oka a belső illetve külső oldalszalagok sérülésének?

A belső oldalszalag (MCL) könnyebben sérül, mint a külső oldalszalag (LCL). Ennek leggyakoribb oka a térd külső oldalát érő ütés, amely megnyújtja és elszakítja a térd belső oldalán tapadó szalagot. Ilyen jellegű ütések rendszeresen előfordulnak futballozás vagy hokizás során.

Tünetek és diagnózis

A MCL sérülésekor a térdben huppanás érezhető, és az izület oldalirányban mozgatható. A fájdalom és a duzzanat jellemző tünetek. A sérülés jellegének és kiterjedésének megállapításához alapos vizsgálat szükséges. Az oldalszalag sérülésének diagnosztizálásához az orvos nyomást fejt ki a térd oldalára, hogy a fájdalom súlyosságát és az izület lazaságának fokát meghatározza. Az MRI-vizsgálat is hasznos segítséget nyújt a szalagsérülések diagnosztizálásához.

Kezelés

Az oldalszalagok legtöbb húzódása meggyógyul, ha a beteg elvégzi az előírt gyakorlatokat. Ezenfelül az orvos jegelést javasolhat a fájdalom és a duzzanat csökkentésére, valamint gumifáslit a térd védelmére és rögzítésére. A húzódás gyógyulása általában 2-4 hetet vesz igénybe. A oldalszalag súlyos húzódása vagy szakadása mellett gyakran elszakadhat az elülső keresztszalag is, amely sebészeti beavatkozást igényel.