Térdfájás: Vizsgálat

Összefoglalás

A térdsérüléskor végzett fizikális vizsgálat során mindkét térdet megvizsgálják és összehasonlítják, így látható a térd normális mozgása, stabilitása, és hogy a sérülés hogyan érintette a térdet. A vizsgálat menete a tünetektől és a sérülés óta eltelt időtől függ. Ilyenkor nézik a térd stabilitását, duzzanatát, érzékenységét, alaki elváltozását és mozgásterjedelmét. A sérült végtag idegi és vérellátását is ellenőrzik. Ha az orvos szerint feltételezhető a meniscus, térdkalács, térdszalagok, vagy erek és idegek sérülése is, további vizsgálatokat is elvégezhet. Ha a térd nagymértékben duzzadt és fájdalmas, tűvel folyadékot távolítanak el az izületből, és egyúttal helyi érzéstelenítőt is adhatnak a vizsgálat könnyítése érdekében.

Mi a vizsgálat célja?

A térd fizikális vizsgálatát akkor végzik, ha a térd akut sérülés miatt vagy régebbi sérülés kapcsán krónikusan fájdalmassá válik. A fizikális vizsgálat több részből áll, amelyekkel megállapítható a sérülés pontos helye, például elülső szalag- vagy meniscus-szakadás esetén. A Lachman-teszt az elülső térdszalag akut sérülésének legjobb vizsgáló módszere, amellyel a térd lazasága is ellenőrizhető. A sérülés fokának megítéléséhez és a térd egyéb károsodásának azonosításához más teszteket is végezhetnek.

Eredmények

Az eredmények attól függően változhatnak, hogy a vizsgálat akut vagy krónikus sérülést követően történik, és a sérülés óta mennyi idő telt el. A térd vizsgálata általában a következőképpen zajlik.

Normális

• a térd érintésre nem érzékeny.
  • a két térd alakja és mozgása egyforma.
  • a térdizületben nincs folyadékgyülem.
  • a térd és a láb stabilitása megfelelő (negatív teszteredmény).
  • nincs kóros kattogás, pattogás vagy ropogás a térd mozgatásakor vagy feszítésekor.
  • a lábujjak melegek és rózsaszínűek, a láb és a lábfej nem zsibbad.

Kóros

• a térd érintésre érzékeny.
  • ˇ a térd duzzadt, az izületben folyadékgyülem tapintható és látható. Ez a folyadék lehet vér vagy más, a sérülés típusától és korától függően.
  • a térd mozgatásakor vagy megfeszítésekor kattogás, pattogás vagy ropogás hallható.
  • a térd és a láb stabilitása nem megfelelő (pozitív teszt) ˇ a lábujjak hűvösek, sápadtak vagy kékesen elszíneződtek, a láb alsó része vagy a lábfej zsibbadt.

Mit vegyünk fontolóra?

A sérülés fokán kívül az életvitel is segíthet a kezelés megválasztásában. Ezek a vizsgálatok csak akkor végezhetők el, ha a beteg képes lazítani, mivel a valós eredmények érdekében szükséges, hogy a vizsgáló orvos szabadon mozgathassa a térdet és a lábat. Erős fájdalom vagy nagyfokú duzzanat esetén az orvos nem biztos, hogy a teljes vizsgálatot el tudja végezni. Néhány esetben a vizsgálatot elhalaszthatják a fájdalom és a duzzanat elmúltáig, vagy a nagymennyiségű folyadék lebocsátásával és helyi érzéstelenítő adásával megkönnyíthetik a vizsgálat elvégzését. Ha arthroscopiát terveznek, lehetséges, hogy a térdet a beavatkozás előtt a műtőben vizsgálják meg altatásban vagy gerincközeli érzéstelenítésben.