Térdfájás: Okok

A térdfájdalom gyakran korfüggő. Ha ön 40 év feletti és fáj a térde, ennek leggyakoribb oka az izületek kopása, elhasználódása, azaz a korai osteoarthritis, más néven degenerativ arthritis. Fiatalabbak esetében a térdfájás sérülés vagy nyálkatömlő gyulladás következménye, amely általában sportolás vagy más fizikai igénybevétel kapcsán alakul ki.

Osteoarthritis - Ez a térdfájdalom leggyakoribb okozója, és több mint 500 000 ember szenved tőle. Az osteoarthritis az izületi porcok állapotromlásának végső és fájdalmas eredménye. Ez a porc "párnaként" működik a csontok között. Ha elvékonyodik, a csontok dörzsölik az izületek szélét, amely fájdalomérző idegvégződésekkel gazdagon ellátott terület. Az osteoarthritis 40 év felett gyakoribb. Bár mindenkinél előfordulhat, mégis azoknál alakul ki korábban, akik régebben atletizáltak, és fiatalabb korukban térdsérülést szenvedtek. A korai tünetek közé tartozik a fájdalom, és a reggeli vagy fizikai megterhelést követően jelentkező merevség. A reggeli merevség általában 1 órán belül oldódik.

Rheumatoid arthritis - Az arthritis ezen formája gyulladásos eredetű, amelyet az immunrendszer működése okoz, és kb. 100 000 - 120 000 embert érint. A rheumatoid arthritis károsítja az izületi tokot és a porcot. A sérült szövet olyan enzimeket termel, amelyek bontják a porc- és lágyszöveteket és a csontot is. Nem ismerjük az okot, amiért az immunrendszer megtámadja az izületeket. A probléma leginkább 20 és 45 év között jelentkezik, nőknél gyakoribb, és általában több izületet érint egyszerre - nemcsak a térdet. A korai jelek a fáradtság, influenza-típusú fájdalom, izületi fájdalom, és az 1 óránál hosszabb ideig fennálló reggeli merevség.

Álköszvény - Akkor beszélünk álköszvényről, amikor kalcium kristályok rakódnak le az izületekben, elsősorban a térdben és a csuklóban. Általában későbbi életkorban jelenik meg. Hirtelen erős fájdalommal járhat, de az esetek felében hosszantartó fájdalmat okoz, többnyire osteoarthritishez hasonlóan. A korai tünetek piros és duzzadt izületek -amelyek érintésre fájdalmasak - és néha láz is lehet a súlyos rohamok idején. A kezelés általában gyulladás gátló gyógyszerek vagy az izületbe adott steroid injekciók adásából áll.

Bursitis - A térdizület nyálkatömlőjének - egy folyadékkal telt tömlőnek, amely párnaként szolgál a csont és a lágy szövetek között - gyulladása. Ezt okozhatja hosszantartó térdelés, fertőzés vagy a térd sérülése, és általában néhány hétig tart. A korai tünetek közé tartozik a fájdalom és a duzzanat közvetlenül a térd alatt. Kezelése nyújtásból és gyulladás gátló gyógyszerekből áll, tabletta nagyon ritkán steroidinjekció formájában. Ritkán sebészeti beavatkozásra van szükség.

Íngyulladás - A hátsó combizmokat a térdhez rögzítő inak gyulladása is okozhat térdfájást. Ilyenkor pihentetés, gyulladás gátlók szedése javasolt, az izmok nyújtása és erősítése mellett. Az íngyulladás orvosi kezelésre szorul, mert a gyulladt ín elszakadhat.

Sportsérülések - A tipikusan sporttal összefüggésbe hozható térdfájdalmak közé sorolható a "futótérd", a szalagsérülés és a porcszakadás. A "futótérd" esetén az inak gyulladása túl sok vagy helytelen futás, síelés vagy kerékpározás következtében alakul ki. Fájdalommal, esetleg duzzanattal járhat, amely a térd előtt jelentkezik. Az erős kötőszövetből álló térdszalagok az izületet alkotó csontokat kötik össze, és legtöbbször a térd csavarodása vagy az izületet ért ütés kapcsán nyúlnak meg vagy szakadnak el. Azonnal jelentkező súlyos fájdalommal járnak. Ne álljon erre a lábára, amíg orvos nem vizsgálta meg! A porcok akkor szakadhatnak el, ha a térd erősen megcsavarodik, például teniszezés közben a labda után nyúlva. Ilyenkor az izület fájdalmassá válik, duzzanat jelentkezik, és a térd kattogni kezd, esetleg nem is mozgatható.

Miért fordul elő a térdfájás gyakrabban egy családon belül?

A legtöbb olyan betegség, amely térdfájdalommal jár - osteoarthritis, rheumatoid arthritis, álköszvény -, családon belül halmozódik. Egyes gének valószínűleg szerepet játszanak ebben, például azáltal, hogy az immunrendszert arra késztetik, hogy megtámadja az izületeket, és így rheumatoid arthritis alakul ki. Azonban még egy ilyen gént sem azonosítottak, és más tényezők - túlsúly, étkezési szokások, mozgásszegény életmód - is hozzájárulnak ezen állapotok kialakulásához.